Bewegend leren moet de nieuwe norm worden op de Nederlandse basisscholen. Maar bewegend leren een duurzaam onderdeel laten uitmaken van het lespakket, blijkt in de praktijk toch nog wel een uitdaging te zijn. En dat is precies waar 321Start! om de hoek komt kijken.
321Start! is een compleet, kant-en-klaar, bewegend leren lespakket dat basisscholen inspireert en stimuleert om bewegend leren te integreren in hun huidige lesmethode. Het pakket bestaat uit een zestal spelaanleidingen die onderdeel uitmaken van de schoolpleininrichting. Aangevuld met documentatie; lesbrieven en materiaalkaarten die voor iedere groep uitdagende spelsituaties bevatten en een workshop om 321Start! goed en snel te implementeren.
Een van de spelaanleidingen die deel uitmaakt van de vaste schoolpleininrichting is het 100-veld.
Het 100-veld in de praktijk
Het doel van een 100-veld is gelijk duidelijk: het is een ideaal middel om getalbegrip mee te oefenen. Op veel basisscholen wordt het 100-veld dan ook regelmatig gebruikt om getalrelaties en getalstructuren visueel te maken. Veelal is dit in de vorm van A4-werkbladen of klassikale variant op het digibord. Maar wanneer het 100-veld helemaal uitvergroot wordt, leent het zich bij uitstek om heerlijk in de buitenlucht mee te oefenen, te ontdekken en te spelen. En dat is precies wat we met het 100-veld uit het 321Start! lespakket hebben gedaan.
Het 321Start! 100-veld
Andere inrichting van getallen:
Tijdens de ontwikkeling van dit lespakket hebben we ervoor gekozen om de getallen van het 100-veld met de leesrichting mee te plaatsen. Daarom begint ons veld linksboven met de 1 en eindigt het rechtsonder met het getal 100. Voor het leerdoel getalbegrip maakt het niet veel uit hoe je de getallen in een 100-veld indeelt, maar door de getallen in de leesrichting te plaatsen ondersteun je kinderen in de onderbouw bij het ontwikkelen van hun leesvaardigheden.
Afwijkend kleurgebruik:
Daar waar de meeste 100-velden erg kleurrijk zijn, hebben wij er bewust voor gekozen om met de neutrale kleurstelling zwart op wit te werken. Hierdoor kunnen patronen makkelijk inzichtelijk gemaakt worden, zoals met de tafels van één tot en met tien, het willekeurig optellen of aftrekken van getallen, of tijdens het maken van “levende” staafdiagrammen.
Het 100-veld in de praktijk
Heel fijn deze theorie, maar hoe kan je als docent het 100-veld toepassen in de praktijk? Dat is waar de meegeleverde documentatiemappen van pas komen. Deze mappen bevatten tal van lesbrieven met hierop diverse spelinstructies en materiaalkaarten die bij de bewegend leren lessen gebruikt kunnen worden. Op iedere leskaart staat een basis spelinstructie uitgelegd, en wanneer je denkt dat de groep een uitdagendere variant van het spel nodig heeft, dan kun je ervoor kiezen de tweede spelinstructie toe te passen. Uiteraard is het ook mogelijk om aan de voorgeschreven varianten je eigen invulling aan te geven.
Competitie en kunst op het schoolplein
Zitten er naar jouw idee niet voldoende spel ideeën in de 321Start! documentatie, of ben jij zo creatief dat je het liefst je eigen variant maakt? Dat kan natuurlijk ook!
Zo kan je wellicht een wedstrijdelement in het spel brengen, door 2 groepen tegen elkaar de tafels te laten racen. Of je creëert met gekleurde vellen papier en rekensommetjes mooie pixel art op het schoolplein! Ideeën te over!
Vind je een door jouw ontwikkelde spelsuggestie het delen waard? Laat het ons dan gerust weten! Wie weet ontwikkelen wij er een nieuwe lesbrief van en wordt er binnenkort, op schoolpleinen door het hele land, jouw 321Start! spel gespeeld.