In een wereld waar kinderen vaak stilzitten om te leren, biedt 321start! een vernieuwende aanpak door beweging en spel een plek te geven in het leerproces. Een verfrissende aanpak én bijzonder waardevol voor kinderen die moeite hebben met lezen en rekenen, zoals kinderen met dyslexie en dyscalculie.
Bewegend leren staat centraal in het 321Start! lesprogramma. Het schoolplein wordt een bruisende leerplek waar zintuigen prikkelen, spelletjes uitdagen en plezier de hoofdrol speelt. Deze aanpak motiveert én geeft kinderen met leeruitdagingen nét dat extra steuntje in de rug.
Bewegend leren bij dyslexie: Niet meer struikelen over woorden
Bij dyslexie verloopt de verwerking van woorden en klanken wat stroever, maar door taal te koppelen aan beweging kunnen deze kinderen leerstof beter onthouden. Denk aan activiteiten waarbij kinderen woorden moeten springen, klanken leren door te rennen naar bijbehorende kaartjes of spellingregels onthouden door middel van bewegingen.
Deze aanpak helpt hen om woorden beter te onthouden, geeft extra motivatie en plezier. Stilzitten en lezen kan ontmoedigend zijn voor dyslectische kinderen, maar bewegen en spelen maakt het leren tastbaar en plezierig. Door deel te nemen aan actieve taalspelletjes en het combineren van klanken met bewegingen krijgen kinderen op speelse wijze houvast aan taal, zonder de druk van het traditionele klaslokaal.
“Lezen in de klas is lastig, maar buiten met spelletjes lukt het ineens wel!”
Sommen leren met bewegend leren ondanks dyscalculie
Ook voor kinderen met dyscalculie, die worstelen met getallen, is beweging dé manier om te leren. Rekenen en zoveel cijfers op papier zien kan verwarrend zijn, maar door het fysiek te maken, wordt het ineens veel tastbaarder. Met 321Start! kunnen kinderen bijvoorbeeld een ‘levende getallenlijn’ maken, waarbij ze zelf de stappen tussen getallen letterlijk uitlopen. Of denk aan spellen waarbij ze met blokken of sprongen in de ruimte rekenkundige bewerkingen uitvoeren.
Dyscalculische kinderen profiteren van deze fysieke benadering, omdat ze getallen kunnen begrijpen door ze te voelen en zien via beweging, in plaats van alles in hun hoofd te verwerken. Door actief deel te nemen aan het rekenproces krijgen ze de kans om rekenconcepten spelenderwijs te begrijpen, zonder de angst die vaak bij rekenen komt kijken.
Samen leren en groeien
Naast het cognitieve voordeel speelt het sociaal-emotionele aspect van bewegend leren een grote rol. 321Start! creëert een inclusieve leeromgeving waarin kinderen met dyslexie en dyscalculie samen met hun klasgenoten leren. Waar ze misschien in een traditionele setting het gevoel hebben anders te zijn, vallen ze tijdens deze speelse activiteiten niet op door hun uitdagingen, maar juist door hun deelname en samenwerking. Dit verhoogt hun zelfvertrouwen, verbetert hun sociale vaardigheden en zorgt ervoor dat ze met plezier naar school gaan.
Wil je meer weten over hoe bewegend leren met 321Start! kinderen op nieuwe manieren laat leren en groeien?