0183 – 73 07 14 info@321start.nl

Wij als samenleving vinden het geweldig als kleuters hun naam kunnen schrijven, maar als ze niet op het klimrek durven, wordt er niets mee gedaan. Onze samenleving is geheel gericht op cognitieve vaardigheden. Er wordt voor duizenden euro’s aan technologie gekocht, maar in het speellokaal vind je een spekgladde vloer, een oorverdovende akoestiek en nauwelijks gymmateriaal. Geen wonder dat de leerkracht zich minder verantwoordelijk voelt voor de motorische ontwikkeling van een kind. Ouders moeten zich er maar mee bemoeien als het kind niet klimt, geen bal kan vangen of alleen maar op een scherm wil kijken. Maar is dat wel terecht?

Bewegen als basis voor leren

De problemen in de grove motoriek worden beduidend minder serieus genomen in het basisonderwijs. Kinderen worden weggezet als onhandig of onrustig. Terwijl motorische achterstanden de oorzaak kunnen zijn van veel leer- en gedragsproblemen. Slechte motorische vaardigheden hebben invloed op de ontwikkeling en leerprestaties van het kind. Ook heeft het invloed op het zelfvertrouwen, de concentratie en zelfs de sociale vaardigheden van een kind. En toch besteden we in het onderwijs amper aandacht aan beweging. Een kwartiertje buitenspelen en twee uurtjes gymles. Terwijl beweging juist essentieel is voor de algehele ontwikkeling van een kind.

Bij 321Start! geloven we dat bewegen de sleutel is tot beter leren. Bewegend leren zorgt ervoor dat kinderen informatie beter opnemen en onthouden. Door lesstof te koppelen aan fysieke activiteit, worden beide hersenhelften geactiveerd, wat zorgt voor een sterke verbinding tussen cognitieve en motorische vaardigheden. Een mooi voorbeeld hiervan is een activiteit waarbij kinderen om de slalompalen heen huppelen. Bij elke sprong benoemen ze bijvoorbeeld een woord dat begint met een bepaalde letter of lossen ze een som op. Door de beweging, waarbij links en rechts elkaar afwisselen, worden beide hersenhelften actief betrokken. Zo versterken kinderen hun balans, coördinatie én cognitieve vaardigheden tegelijk.

Minder beweging, meer problemen

Nu we weten dat kinderen steeds minder bewegen en het aantal kinderen met overgewicht en gedrags- en leerproblemen toeneemt, moeten we speelruimte van kinderen serieus aanpakken. Bewegend leren, speel- en leeromgevingen en goede motorische begeleiding zijn dan geen luxe, maar noodzaak.

Bij 321Start! integreren we beweging in het onderwijs door spelenderwijs leren toegankelijk te maken voor alle kinderen. Onze les ideeën en materiaalkaarten stimuleren motorische vaardigheden en zorgen er bovendien ook nog voor dat kinderen actief bezig zijn met taal, rekenen en andere vakken. Door bewegen en leren te combineren, wordt er een leeromgeving gecreëerd waarin elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.

Actieve lessen voor een actieve toekomst

We kunnen niet verwachten dat kinderen gezond en sterk opgroeien als we ze niet de ruimte en middelen geven om te bewegen. Het is tijd om beweging net zo belangrijk te maken als taal en rekenen. Dit betekent meer aandacht voor actieve leermethoden, speelse werkvormen en een omgeving die uitnodigt tot beweging.

Het belang van veelzijdig bewegen

Vrij bewegen is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Het stelt hen in staat om hun eigen grenzen te verkennen, probleemoplossend te denken en samen te werken met andere kinderen. Helaas wordt de beweegruimte steeds verder ingeperkt, zowel op school als thuis. Scholen hebben vaak beperkte mogelijkheden om kinderen echt vrij te laten bewegen, terwijl kinderen thuis vaker worden verleid door schermen en gestructureerde activiteiten.

Een goed ingerichte leeromgeving stimuleert beweging en spel. Dit betekent dat er voldoende fysieke activiteiten moeten zijn en dat beweging op een natuurlijke manier wordt geïntegreerd in de dagelijkse lessen. Kinderen moeten de mogelijkheid krijgen om hun eigen lichaam te gebruiken als leerinstrument, waardoor fysiek en mentaal sterker worden.

 

Leren door te doen

Bij 321Start! ontwikkelen we materialen en methodes die kinderen uitdagen om te bewegen terwijl ze leren. Van rekensommen oplossen door te springen tot spellingswoorden oefenen tijdens een tikspel, wij zorgen ervoor dat leren een actieve ervaring wordt. Kinderen die bewegend leren, zijn vaak gemotiveerder en zelfverzekerder, omdat ze succeservaringen opdoen op verschillende manieren.

Beweging als motor voor ontwikkeling

Het is duidelijk dat beweging een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van kinderen. Toch wordt het nog te vaak als bijzaak gezien in het onderwijs. Dit moet veranderen. Door te investeren in bewegend leren, actieve speellessen en meer aandacht voor de motorische ontwikkeling van kinderen, zorgen we ervoor dat kinderen zich optimaal ontwikkelen, zowel cognitief als fysiek.

Bij 321Start! zetten we ons in voor een onderwijsomgeving waarin bewegen en leren hand in hand gaan.

Wil je weten hoe jij bewegend leren kunt integreren in jouw lessen? Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!

321Start! Bewegend leren
Privacy Overview

Wij gebruiken cookies om onze website goed te kunnen laten functioneren. Daarnaast vragen we toestemming om cookies te plaatsen die het mogelijk maken om jouw activiteit op de website te kunnen volgen, zodat we hiervoor statistieken kunnen bijhouden.