0183 – 73 07 14 info@321start.nl

Bewegend leren is leuker en effectief! Met het letterbord van 321Start! brengen we bewegend leren rechtstreeks naar het schoolplein. De combinatie van springen, kleuren en visuele ondersteuning maakt het leren effectiever en een stuk leuker. Kinderen zijn actief bezig, zowel fysiek als wat een positieve bijdrage levert aan hun algehele ontwikkeling. Deze spelaanleiding bestaat uit een QWERTY-toetsenbord op de grond, gecombineerd met een krijtbord dat dienstdoet als monitor.

Springen is meer dan een fysieke activiteit; het activeert specifieke delen van het brein die belangrijk zijn voor leren en onthouden. Beweging stimuleert de motorische cortex en het cerebellum, die samenwerken om coördinatie en focus te verbeteren. Bovendien verbetert fysieke activiteit de bloedtoevoer naar de hersenen, waardoor kinderen alerter zijn en informatie beter opnemen.

Bij het letterbord wordt springen gecombineerd met het leren van woorden. Door de woorden te springen krijg je een ritme.Dit ritme helpt kinderen om woorden beter te visualiseren en te onthouden.  Hierdoor worden zowel het motorische gebied als de hersendelen die betrokken zijn bij taalverwerking geactiveerd.. Dit versterkt de verbinding tussen fysieke activiteit en cognitieve functies, waardoor kinderen woorden sneller en effectiever leren.

Waarom springen helpt bij het leren van woorden

Springen is meer dan een fysieke activiteit; het activeert specifieke delen van het brein die belangrijk zijn voor leren en onthouden. Beweging stimuleert de motorische cortex en het cerebellum, die samenwerken om coördinatie en focus te verbeteren. Bovendien verbetert fysieke activiteit de bloedtoevoer naar de hersenen, waardoor kinderen alerter zijn en informatie beter opnemen.

Bij het letterbord wordt springen gecombineerd met het leren van woorden. Door de woorden te springen krijg je een ritme.Dit ritme helpt kinderen om woorden beter te visualiseren en te onthouden.  Hierdoor worden zowel het motorische gebied als de hersendelen die betrokken zijn bij taalverwerking geactiveerd.. Dit versterkt de verbinding tussen fysieke activiteit en cognitieve functies, waardoor kinderen woorden sneller en effectiever leren.

Kleuren als visueel hulpmiddel

De kleuren op het letterbord – groen, blauw en rood – zijn niet willekeurig gekozen. Ze hebben een belangrijke didactische functie. Door de (halve)klinkers en medeklinkers van elkaar te onderscheiden met kleur, wordt het voor kinderen eenvoudiger om patronen in woorden te herkennen. Deze visuele ondersteuning bevordert zowel het leren van taal als de ontwikkeling van spellingvaardigheden.

Kleuren spelen bovendien een rol in het activeren van het brein. Ze trekken de aandacht en maken het leren aantrekkelijker en interactiever. Het gebruik van kleuren helpt kinderen om informatie te organiseren en beter te onthouden.

Voorbeeld leskaart:

Benieuwd naar meer spelaanleidingen die leren en bewegen combineren?
Bekijk alle spelaanleidingen

9 + 3 =

321Start! Bewegend leren